Pages

Sunday, March 01, 2009

.:: Jenagor Yang Aku Kenal ::.



Suatu ketika di depan pintu gerbang seberang Kampung Jenagor



Masjid Usul Jenagor

Jenagor suatu nama yang agak tidak dikenali ramai.Namun kadangkala yg tidak masyhur itu juga mempunyai satu rahsia yg tersembunyi yang belum lagi kita ketemui rahsia tersirat di sebaliknya.Kawan-kawan seringa menanyakan ana apakah itu Jenagor.Ana hanya akan senyum dan katakan itu adalah dinisbahkah kepada nama tempat.

Namun mengapa ianya seolah-olah begitu bermakna buat diri ini,sehingga id YM,alamat E-MAIL pun menggunakan nama tersebut?Hakikat yang sebenar lebih mengetahui hanya Allah Taala.Namun setelah kali pertama berkenalan dgn tempat ini,terus aku jatuh cinta.Terasa begitu tenang bila berada di sana.Nyaman,damai.Jauh dari kesibukan bandar.Terasa Allah begitu hampir dengan diri.

Terlalu banyak rahsia tempat ini yang belum kutemui.Namun disinilah terletak segala rahsia terutama sejarah penyebaran agama Islam.Sejarah batu bersurat.Dan disini sebenarnya terletak satu maqam ulamak iaitu Sheikh Syariff Muhammad Al-Baghdadi
Maqam ini terletak kira-kira 15 km dari Bandar Kuala Berang, di tebing sebelah kiri mudik ke Empangan Kenyir tidak jauh bersetentangan dengan Batu Belah. Beliau berasal dari Negeri Arab dan dipercayai pendakwah Islam yang awal di Daerah Hulu Terengganu. Beliau juga merupakan moyang kepada Tok Pulau manis ( Syeikh Abdul Malek bin Abdullah )

Banyak perkara yang telah aku pelajari di sini.Semoga Allah berkati daku.

Sedikit sebanyak tentang sejarah Terengganu.Hanya Allah yang lebih mengetahui kebenarannya.

http://www.pmn.gov.my/terengganu/Pembangunan%20Usahawan/SejarahHTrg.htm

9 comments:

Cahaya Pejuang said...

salam.
perkongsian yang menarik (^_^)
Baru tau asalnya Jenagor tu..

Cucu Tok Jambul said...

Salam...sedikit sebanyak tentang Jenagor

Anonymous said...

salam,
dop tau plok kt ganu...tu la Jenagor
time kasih sume kate2 perigatan yg berguna ..rse kecik je diri n bnyak kelemahan n kekurangan..

Cucu Tok Jambul said...

saling ingat mengingati antara satu sama lain...sekadar

Anonymous said...

salam..
baru ambe tau bakpe ustz yo sbut sokmo jenagor...
hrp blh ckp pnjg dgn nta..
lame dah nk tau psl tmpt 2..
pernoh dgr sblm ni tp x brape jls..
hrp sudi la mnjelaskan..
sungguh ku bangga tinggal d tmpat bermulanya islam d tganu ("_")

Cucu Tok Jambul said...

insya-Allah setakat mana yg mampu ana kongsi pasal Jenagor ana akan kongsi.Tempat ini sungguh bermakna bagi ana dalam mengenali diri yg kerdil.

Unknown said...

Assalamualaikum...disini ambe mngenali&mndalami ASMA'AL-HUSNA..baru2 ni skitar bln september..ambe ad mnziarahi madrasah jenagor utk mnghntar adinda ambe bg mngenali&mndalami ilmu usul di jenagor..sungguh indah&abadi stiap pngalaman&knangan swktu brada brsme2 dlm jmaah..rase rindu dihati ini utk kmbali kesana lg..Insya'Allah diizinkn jika Allah SWT..trime kaseh xtrhingga kpd AMILSAQ BIDIN,amil suqbah prtanian selaku amilsaq ambe wktu tu AMILSAQ ZAMRIE(MERAH) amat2 ambe kenang&rindui,amilsaq madrasah pd waktu tu AMILSAQ ROSLI DUNGUN,amil suqbah kebebersihan waktu tu TOK USUL,pntadbir bhgian TAKAZAR TOK ABOT srta semua para2 JEMAAH USUL JENAGOR BATCH:2006..
#LAMAUJUD #ILLALAH
#ASSOBURR #YAALLAH
#ALMUTTAQABBIR #YAMUGHNNI

Crav said...

Encik..Blh tk saya nk tahu asal usul kg jenagor ni mcm mne jenagor ni blh dpt nme...Sbb saya kena siapkan kerja khusus sejarah berkaitan kg ini

Unknown said...

Alhamdulillah..kita sama batch...2004-2006 je kt sna