Yahudi gerun keturunan Rasulullah
Ulul Albab: Yahudi gerun keturunan Rasulullah
Oleh Abdurrahman Haqqi
“SESUNGGUHNYA hak Rasulullah SAW tidak dapat
ditunaikan oleh seseorang. Dan sesungguhnya Rasulullah
SAW tidak meminta darimu lebih daripada mencintai
kerabatnya! Dengan wajah apa engkau menghadap Nabi SAW
ketika Baginda memberi syafaat bagimu di sisi Allah,
walaupun balasan salah seorang cucunya, padahal
Baginda tidak minta apa pun darimu kecuali hanya
mencintainya.” (Dr Muhammad Abduh Yamani, Pandangan
Ahlussunah Terhadap Ahlul-bait, Terj., 35)
Ketika penulis berjalan di pusat beli-belah Alamanda
di Putrajaya tidak lama dulu, penulis terserempak buku
bertajuk Ahlul-bait (Keluarga Rasulullah SAW dan
Kesultanan Melayu, susunan Tun Suzana Tun Othman dan
Muzaffar Mohammad. Demi kecintaan kepada ahlul-bait,
penulis membeli buku berkenaan.
Sememangnya ia sangat informatif dan bermanfaat.
Semalam, sebagai tanda terima kasih dan kesyukuran
atas jasa yang tidak ternilai harganya, kita menyambut
dengan meriah dan penuh khidmat Hari Keputeraan
Rasulullah SAW di seluruh dunia.
Umat Islam merayakannya dengan pelbagai cara, ada
dengan perarakan, zikir maulud, bacaan selawat, malah
sebagai bukti negara kita adalah negara Islam, hari
berkenaan dijadikan cuti umum setiap tahun.
Satu aspek yang jarang disentuh dalam kita
memperingati Hari Keputeraan Rasulullah adalah
tuntutan agama Islam dalam mencintai keluarga
Rasulullah SAW. Dalam hadis disebutkan maksudnya:
“Belum sempurna iman seorang hamba Allah sebelum
cintanya kepadaku melebihi cinta kepada dirinya
sendiri; sebelum cintanya kepada keturunanku melebihi
cinta kepada keturunannya sendiri; sebelum cintanya
kepada ahli-baitku melebihi cinta kepada keluarganya
sendiri; dan sebelum cinta nya kepada zatku melebihi
cinta kepada zatnya sendiri.” (Riwayat at-Tabrani).
Hadis ini sebagai perluasan terhadap pemahaman ayat
al-Quran yang bermaksud: “Nabi itu hendaknya lebih
utama bagi orang Mukmin daripada diri mereka sendiri
dan isterinya adalah menjadi ibu mereka.” (Surah al-
Ahzab: 6)
Dalam sistem khilafah atau kenegaraan Islam sepanjang
sejarah, hal ehwal ahlul-bait dimasukkan dalam satu
daripada jabatan sistem perkhidmatan awamnya. Ia
membuktikan pentingnya mereka dalam Islam kerana
mereka adalah titipan dan pusaka Baginda kepada
umatnya. Nabi bersabda maksudnya: “Kutinggalkan di
tengah kalian dua pusaka (peninggalan): Kitabullah
sebagai tali terentang antara langit dan bumi, dan
keturunanku. Kedua-duanya itu tidak akan terpisah
hingga kembali kepadaku di Haud (Telaga Nabi di
syurga).” (Hadis riwayat Ahmad)
Dalam sistem itu, seperti ditulis al-Mawardi (w.450H)
dalam kitabnya al-Ahkam al-Sultaniyyah, hal ehwal
ahlul-bait di bawah jabatan yang dipimpin seorang
Naqib yang bertanggungjawab melindungi keturunan mulia
supaya ‘tidak termasuk ke dalamnya orang yang tidak
sepatutnya dan tidak terkeluar daripadanya orang yang
daripada keturunannya’.
Antara tugas Naqib yang terpenting ialah membezakan
rumpun ahlul-bait serta memastikan keturunan mereka
dilindungi dan tidak bercampur aduk antara satu
keturunan dengan keturunan lain.
Seseorang Naqib juga perlu memastikan ahlul-bait
Rasulullah SAW di bawah sayapnya mempunyai budi
pekerti tinggi selaras kemuliaan keturunan mereka
supaya pandangan hormat masyarakat terhadap nama baik
zuriat Rasulullah SAW tetap terpelihara.
Ahlul-bait mempunyai kedudukan mulia yang ditetapkan
al-Quran seperti dalam ayat bermaksud: “Sesungguhnya
Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa daripada
kamu ahlul-bait dan mensucikan kamu sesucinya.” (Surah
al-Ahzab: 33)
Dalam hadis ada disebutkan maksudnya: “Bintang adalah
keselamatan bagi penghuni langit, sedang ahlul-baitku
keselamatan bagi penghuni bumi. (Hadis riwayat at-
Tabrani)
Kecintaan junjungan kepada ahlul-bait tidak perlu
dipertikai. Dalam hal ini Ibnu Taimiyyah ada menyebut
hadis yang bermaksud: “Janganlah kalian berselawat
untukku dengan ‘Selawat Batra’. Sahabat bertanya:
‘Wahai Rasulullah apakah yang dimaksudkan dengan
‘Selawat Batra?’. Baginda menjawab: “Kalian
mengucapkan: Ya Allah, limpahkan selawat kepada
Muhammad, lalu kalian berhenti di situ. Ucapkanlah: Ya
Allah, limpahkan selawat kepada Muhammad dan kepada
keluarga (ahlul-bait) Muhamad.
Bagaimanapun, ada juga di kalangan umat Islam yang
tidak memahami kedudukan sebenar ahlul-bait sehingga
mereka memperkecil bahkan menghina mereka.
Aisyah RA meriwayatkan hadis yang bermaksud: “Enam
macam orang yang aku mengutuk kepada mereka dan Allah
mengutuk juga padahal setiap Nabi itu diperkenankan
permohonannya, iaitu orang yang menambah kitab Allah;
orang yang mendustakan ketentuan Allah; orang yang
mengalah kepada pemerintah sombong dan kejam lalu
dengan itu dia memuliakan orang yang direndahkan Allah
dan merendahkan orang yang dimuliakan Allah; orang
yang menghalalkan larangan Allah; orang yang
menghalalkan daripada keturunanku yang Allah haramkan;
dan orang yang meninggalkan sunnahku.” (Hadis riwayat
Tirmizi dan al-Hakim).
Dalam hadis ini disebutkan bahawa antara orang yang
mendapat kutukan Baginda adalah orang yang
menghalalkan daripada keturunanku yang Allah haramkan
atau dengan perkataan lain tidak memberikan hak
sepatutnya kepada ahlul-bait, bahkan mengambil hak
mereka.
Dalam konteks kegerunan orang Yahudi terhadap ahlul-
bait kerana mereka gentar pada potensi ahlul-bait yang
bakal menjadi lawan setara, bak ‘buku bertemu ruas’
protokol cendekiawan Zionisme nombor satu ada
menyatakan: “... anda akan dapat melihat kemudian
bahawa ini akan membantu kemenangan kita; ia akan
memberikan kita kemungkinan untuk mendapat ‘kad induk’
(iaitu) pembinasaan golongan bangsawan warisan
(genealogical aristrocracy) yang juga satu-satunya
golongan menjadi pertahanan semula jadi bangsa dan
negara daripada serangan kita.
Daripada pembinasaan kelas bangsawan warisan
(institusi raja) yang bersifat fitrah itu kita membina
golongan ‘bangsawan meritrokasi’ yang diketuai
golongan bangsawan berduit (kapitalis). Begitu pula
dalam protokol nombor tiga: “Orang yang kita bimbing
berjaya membinasakan golongan (bangsawan warisan) yang
(sebenarnya) adalah satu-satunya pertahanan rakyat
serta ‘ibu angkat’ yang memanfaatkan mereka, atas
keterikatan dengan kesejahteraan rakyat di bawah
golongan bangsawan (warisan) ini.
Pada hari ini dengan pembinasaan golongan bangsawan
(warisan) ini, rakyat jelata jatuh kepada cengkaman
kapitalis dengan kezaliman mereka meletakkan rantai
yang menjerut leher pekerja.” Kedua-dua protokol ini
diterjemahkan dalam buku yang penulis beli.
Sebagai tanda cinta dan kasih sayang Baginda terhadap
umatnya yang datang kemudian, maka dijadikan ahlul-
bait Baginda penyelamat di bumi seperti dalam hadis di
atas.
Bahkan pada akhir zaman, ahlul-bait yang memimpin
dunia ini seperti dikatakan Rasulullah bahawa pada
zaman al-Mahdi nanti kambing dan serigala digembala
menjadi budak bermain ular dan kala jengking. Ular dan
kala jengking tidak membahayakan sama sekali. Umat
manusia akan menanam satu mud benih dan akan memetik
hasil 700 mud. Riba, perzinaan dan minuman keras
menjadi lenyap. Umat manusia berumur panjang, amanah
ditunaikan hal yang keji lenyap dan orang yang benci
ahlul-bait Rasulullah binasa.
“Dalam pada umat Islam diperdaya untuk menolak
signifikan kepentingan peranan dan relevannya golongan
ahlul-bait, Yahudi Zionis khususnya amat percaya
sepenuhnya dan berasa takut dan tergugat pada potensi
mereka. Keyakinan Yahudi Zionis pada potensi ahlul-
bait Rasulullah SAW inilah yang menyebabkan mereka
mengatur pelbagai perencanaan seperti terkandung dalam
Protokol Cendekiawan Zionis untuk menghapuskan potensi
ahlul-bait, contohnya mencemarkan nasab mereka,
terutama ahlul-bait daripada baka warisan raja umat
Islam yang dipanggil sebagai geneological aristrocracy
atau ‘bangsawan warisan’ itu. (Ahlul-Bait.. 442)
Rasulullah sebagai utusan Ilahi yang membawa rahmat
menyelamatkan umat manusia dengan mengeluarkan mereka
daripada kegelapan kepada terang benderang, daripada
kehancuran kepada keselamatan. Dalam tugasnya itu
Baginda tidak mengharapkan apa-apa upah daripada
manusia kerana diserahkan kepada Allah SWT.
“Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak meminta kepada
kamu sebarang upah (imbalan) mengenai ajaran Islam
yang aku sampaikan itu, (yang aku minta) hanyalah
kasih mesra dalam kekeluargaan.” (Surah Asy-Syura:
23).
Satu daripada tafsiran ayat ini adalah seperti
dikatakan al-Maqrizi: “Aku tidak minta imbalan apa pun
jua atas kalian atas agama yang aku bawakan kepada
kalian itu, kecuali agar kalian berkasih sayang kepada
keluargaku.”
Itulah satu kewajipan yang terabaikan dan ia menambah
lagi senarai pengabaian kita ke atas kewajipan agama
Islam suci lainnya.
No comments:
Post a Comment